Linja-autonkuljettajat kyllästyivät kyykytykseen

04.04.2013 - 14:29
(updated: 16.10.2015 - 10:39)
Veolia Transport Vantaan pääluottamusmies Jani Hartikka (vas.) ja varatyösuojeluvaltuutettu Juha Parkkinen eivät ymmärrä työnantajan koventuneita asenteita. - Työntekijöitä kannattaisi kuunnella, Helsingin Seudun Linja-autohenkilökunta ry:n aktiivit muistuttavat. / Veikko Koivusalo |

Keskiviikkona Vantaalla ei ajettu ainuttakaan linja-autoyhtiö Veolian vuoroista. Tiedotusvälineet uutisoivat satojen linja-autonkuljettajien jääneen aamulla kotiin. 

Tieto ei ollut aivan tarkka. Kotona istumisen sijaan toista sataa kuljettajaa toimi Vantaan Hakunilan ja Tuupakan bussivarikkojen porteilla lakkovahteina. 

– Täällä ollaan oltu jo ennen työvuorojen alkamista. Minä tulin kello 3:10, kertoo lakkovahdin liiviin sonnustautunut pääluottamusmies Jani Hartikka Tuupakan päävarikon portilla.

Kellon lähestyessä yhtätoista paikalla on vielä kymmeniä kuljettajia. Muutamaa tuntia aikaisemmin varikkojen portit olivat sakeana väestä.

– En ole koskaan tämmöistä lössiä nähnyt portilla, varatyösuojeluvaltuutettu Juha Parkkinen painottaa.

Läpitulijoita ei Auto- ja kuljetusalan liiton AKT:n ammattiosasto 9:n aktiivien mukaan ollut. Poikkeuksen muodosti Veolian liikennejohtaja Juha Nykänen, joka varikolle tullessaan oli lähes ajanut portilla päivystäneen työsuojeluvaltuutetun yli.

– Ajattelin, että sä väistät, oli liikennejohtaja selitellyt vaaratilannetta. Päivällä Nykänen kieltäytyi antamasta haastatteluja.

Uusi työvuoromalli lyö arjen sekaisin

Syynä ulosmarssille on pääluottamusmies Hartikan mukaan Veolian Vantaan yksikön tulehtunut henkilöstöpolitiikka. 

– Pidemmän aikaa ollaan oltu työnantajan kanssa nokkapokkasilla. Työntekijöitä ei haluta ottaa tosissaan, sanellaan vain että nyt tehdään näin. 

Viimeinen pisara oli työnantajan tiistaina pitämä infotilaisuus, jossa yksipuolisesti ilmoitettiin uuteen työvuoromalliin siirtymisestä. 

– Uudessa kierrossa ei ole sellaista rytmiä, joka meillä on nyt ollut. Voi olla vaikka kaksi viikonloppua vapaata, kolmantena viikonloppuna lauantaivapaa ja sitten taas kaksi viikonloppua peräkkäin töitä, Hartikka selittää.

Epävarmuus työvuoroista hankaloittaa Juha Parkkisen mukaan kuljettajien arkea kohtuuttomasti.

– Meillä on töissä monia yksinhuoltajia, joiden on voitava suunnitella töitään etukäteen. Ennen oli helppoa sopia esimerkiksi, että ollaan parittomat viikonloput vapaalla, jolloin on helppo olla lasten kanssa. Nyt se lyödään sekaisin, päivittelee Parkkinen.

Työntekijät ovat ilmaisseet yksimielisesti, ettei uutta mallia hyväksytä.

– Kysyimme infotilaisuudessa, että luuletteko te kuljettajien nielevän tämän ihan purematta? Työnjohto sanoi, että nyt se vain tulee, ei auta itku markkinoilla. Tässä on tulos.

Laittomia ylitöitä

Työnantaja on perinteiseen tapaan vedonnut kiistassa tuotannolliseen välttämättömyyteen. Ay-aktiivien mukaan väite on vailla pohjaa. 

– Se ei ole peruste, että kuljettajilla teetetään laittomia ylitöitä, Hartikka sanoo. 

Parkkisen mukaan työehtosopimuksen vastaisia ylitöitä on ollut sen verran, että asiasta on jouduttu huomauttamaan työnantajalle. Taustalla on yhtiön haluttomuus palkata riittävästi henkilökuntaa.

Lokakuussa 2012 Veolialle siirtyi kymmenen auton liikenne espoolaisen Westendin Linja Oy:n mentyä konkurssiin. Westendin kuljettajille ilmoitettiin tekstiviestillä, ettei heitä enää tarvita.

– Sanotaan, että ei ole tulijoita. Kuitenkin me kuulemme koko ajan, että olisi tulijoita kunhan otettaisiin töihin. Ilmeisesti ei ole sellaisia eliittitulijoita, jotka tekevät niin kuin työnantaja sanelee.

Joustavuuden puutteesta nykyistä työvuoromalliakaan ei voi syyttää. Kuljettajien päivittäiset työajat voivat olla mitä vain 4 tunnin 45 minuutin ja 12 tunnin väliltä. 

– Kun liikennettäkin pystytään ennakoimaan ja työajat joustavat näin paljon jo työehtosopimusten puitteissa, kyllä työvuoroja pitäisi pystyä suunnittelemaan. Ja niin niitä on tähän asti pystyttykin ihan hyvässä hengessä, muistuttaa 14 vuotta alalla toiminut Parkkinen. 

– Tässä ei haluta mitään muuta kuin panna kuljettajat kyykkyyn. Asian vakavuudesta kertoo se, ettei koskaan työhuonekunnan kokouksessa ole ollut niin paljon väkeä kuin mitä oli eilen, varatyösuojeluvaltuutettu kertoo. 

Poikkeuksellinen mielenilmaus

Keskiviikon tapaus on poikkeuksellinen, sillä viimeksi linja-autonkuljettajien talokohtainen ulosmarssi on nähty Vantaalla vuonna 2004. Kuljettajien mukaan työnantaja ei jättänyt muuta vaihtoehtoa.

– Surkeaahan tämä on, mutta tämä oli meille viimeinen vaihtoehto. Olemme laitteneet asiasta viestiä jopa pääkallopaikalle saakka, Ruotsin ja Ranskan pomoille, ettei täällä henkilöstöpolitiikka toimi. Sitäkään ei tietenkään olisi paikallispomojen mielestä saanut tehdä.

Veolia Transdev Oy, entinen Connex Oy, on monikansallinen liikenneyhtiö, jonka omistaa ranskalainen Veolia Environnement. Pääkaupunkiseudulla yhtiö liikennöi kaupunki- ja seutubussilinjoja Vantaan lisäksi Helsingissä ja Espoossa.

– Tällä hetkellä tämä on talokohtaista, mutta johtaja kävi äsken kertomassa, että muissakin taloissa ollaan muuttamassa kiertoja, Nobinallakin. En tiedä, onko tässä joku kattojärjestö nokittelemassa, pääluottamusmies ihmettelee.

Vuoden alussa perustetulla Helsingin varikolla uusi työvuorokierto on ollut käytössä alusta asti.

– Aluksi se ei herättänyt vastustusta, koska kuljettajat olivat uusia, mutta on sieltäkin kuulunut, ettei se ole hyvä systeemi, Parkkinen kertoo.

Tulevaisuus mietityttää

Pääkaupunkiseudulla harjoitettu ahkera kilpailutus tarkoittaa, että firma ja koko sen liikenne on jälleen myynnissä.

– Me ollaan Veolia nyt, mutta mikä tästä tulee ja kuka tämän ostaa, se on vielä arvoitus, pähkäilee pääluottamusmies.

Varatyösuojeluvaltuutetun mukaan syksyllä edessä olevalla liittokierroksella on paljon alakohtaisia ongelmia, joihin on puututtava. Pääosassa ovat työaikakysymykset ja töissä jaksaminen. Työnantajan koventuneet asenteet eivät lupaa hyvää.

– Liittokierros ei hyvältä näytä, jos työnantajan asenne on samanlainen kuin tällä työmaalla. Palkkaus ei tällä hetkellä ole suurin ongelmamme, mutta nollalinja ei meille kelpaa. Mistään alle inflaation ei lähdetä edes neuvottelemaan, se tarkoittaisi palkanalennusta.

Ay-aktiiveista työnantajan kannattaisi nyt ottaa mielenilmauksesta onkeensa ja ottaa heidän toiveensa huomioon.

– Tämä oli yhden päivän ulosmarssi, nyt katsotaan haluaako työnantaja neuvotella. Kovastihan se on nyt sanonut, ettei tämä auta mitään. Me pidetään uusi kokous tarvittaessa, Hartikka lupaa.

Tekijä

Tilaa Tiedonantaja!

Piditkö lukemastasi? 
Auta Tiedonantajaa julkaisemaan jatkossakin.
Tue Tiedonantajaa lahjoituksella
tai tilaa lehti kotiin!

 

 

 

 

Kotimaa

Kommentit (8 kpl)

Voit kommentoida Tiedonantaja.fi:n blogikirjoituksia käyttäjätunnuksella Kirjaudu sisään jollei sinulla ole vielä käyttäjätunnusta, Rekisteröi tunnus tästä

Jos osallistuit keskustelun vanhoilla Tiedonantaja.fi -sivuilla, voit palauttaa vanhat tietosi sähköpostiosoitteesi avulla. Klikkaa oheista linkkiä, syötä sähköpostiosoitteesi, ja saat piakkoin postiisi viestin, jonka avulla voit luoda uuden salasanan itsellesi. Palauta vanha käyttäjätunnus.