KOLUMNI: Henkilöstö vastustaa "Tampereen Tiltua"

13.01.2006 - 12:00
(updated: 09.10.2015 - 12:38)

Alkuperäinen kirjoittaja: Tiedonantaja nro 2/2006.

Tampereen kunnallispoliittinen eliitti valmistelee kuumeisesti tilaaja-tuottaja -mallin eli ns. tiltun käyttöönottoa. Viimeisin ratkaisu on tuon mallin ulottaminen julkiseen liikenteeseen eli kaupungin liikennelaitokseen (TKL) tämän vuoden huhtikuun alusta.


Tampereen kaupungilla eli työnantajalla on kova kiire muuttaa mm. noin 400 liikennelaitoksen bussikuskin ajovuorojärjestelmää, pidentää heidän palkatonta ruokatuntiaan ja lisätä kaksiosaisia työpäiviä. Vanha järjestelmä on kuskien mielestä toiminut hyvin ja he vastustivatkin jäsenäänestyksessään selvästi työnantajan esittämiä huononnuksia. Äänestyksen tulos oli murskaava: 277–14.


Kuljettajat sanovat, että uusilla järjestelyillä pyritään ilmi selvästi sopeuttamaan työntekijät tilaaja-tuottaja -malliin. Heidän mielestään tiltuun liittyvä kilpailuttaminen kiristää työntekijöiden asemaa kautta linjan ja luo siihen jatkuvaa epävarmuutta. Tiltun käyttöönoton jälkeen liikennelaitos alkaisi toimia pelkästään liikenteen tuottajana sovitun tuotantosopimuksen pohjalta. Vaikka ensi vaiheessa nykyistä liikennettä ei kilpailutettaisikaan, on selvää, että uusi malli tulisi johtamaan ennen pitkää tällaiseen kilpailuttamiseen. TKL:n toimitusjohtaja Matti Rainio ennakoi näin käyvän uuden Vuoreksen alueen liikenteen kohdalla (AL 11.12. 05). Kilpailuttamiselle avataan kaiken kaikkiaan tiltun avulla portit avoimiksi.


Ja itse asiassa tilaaja-tuottaja -mallien perusideahan on juuri palvelumarkkinoiden laajentaminen ja niiden täysimittainen hyödyntäminen. Mitä muuta tämä voisi tarkoittaa pitkällä aikavälillä kuin kaupungin omien työpaikkojen mittavaa vähentämistä, julkisten palvelujen kilpailuttamista, ulkoistamista ja yksityistämistä? Tässä mielessä tilaaja-tuottaja -malli on pitkällä aikavälillä TKL:n näivettämisen malli. Siksi SKP:n valtuustoryhmä ei tue sen käyttöönottoa. Pikemminkin TKL:n konsernitukea tulisi kohottaa kohti sitä 30 prosentin tasoa, josta se on pudotettu nykyiseen noin 20 prosenttiin.



* * *


Työntekijöiden ja useiden kaupunkilaisten perustellusta kritiikistä huolimatta tiltu ajatettiin joulukuun kaupunginvaltuustossa kovalla kädellä – lue: ryhmäkurilla – ja kiireellä koskemaan myös julkista liikennettä. Tuota ratkaisua vain SKP:n valtuustoryhmä vastusti. Sosiaalidemokraatit ja Vasemmistoliitto vikisivät taas kerran, kun kunnallispoliittisen vallan Tampereella kokonaan itselleen anastanut kokoomusryhmä vei niitä kuin pässiä narussa.


Ylipäätään markkinahenkisellä tiltulla ja Tampereen kaupungin kovenevalla henkilöstöpolitiikalla on kiinteä keskinäinen yhteytensä. Kuvaavaa on, että kaikki kaupungin henkilöstöjärjestöt – SAK:sta Akavaan – ovat irtisanoutuneet henkilöstöjaoston hyväksymästä henkilöstöohjelmasta. Kaupunki ei ole halunnut ilmaista työntekijöiden työsuhdeturvaa niin, että "kaupunki turvaa ennakoinnilla palvelussuhteet". Nykyisessä henkilöstösuunnittelussa kaupunki ei enää takaa mitään, se vain "pyrkii välttämään" irtisanomiset. Tampereella ei ole nykyisellään henkilöstöjärjestöjen hyväksymää henkilöstöohjelmaa. Tässä suhteessa kaupungin työntekijöiden epävarmuus lisääntyy, mutta myös vastarinnan ainekset kasvavat.



JARI HEINONEN


professori, kaupunginvaltuutettu (skp)


www.jariheinonen.tk

Tilaa Tiedonantaja!

Piditkö lukemastasi? 
Auta Tiedonantajaa julkaisemaan jatkossakin.
Tue Tiedonantajaa lahjoituksella
tai tilaa lehti kotiin!

 

 

 

 

Arkiston arkiston artikkeli