Kansalaisliikkeelle jättivoitto

18.01.2008 - 12:00
(updated: 09.10.2015 - 12:38)

Alkuperäinen kirjoittaja: Tiedonantaja nro 3/2008

Kansalaisliikkeet ovat harvoin saaneet taloudellisesti niin suurta voittoa kuin keskiviikkona, kun Helsingin kaupunginvaltuustossa enemmistö asettui vastustamaan keskustatunnelin rakentamista.


Kaupungin keskustan alle suunnitellun ja lähinnä yksityisautoilua palvelevan tunnelin kokonaishinnaksi on arvioitu 700 miljoonaa euroa, todennäköisesti jopa miljardi.


Viimeisen iskun helsinkiläisten laajan vastustuksen ja käsistä karanneiden kustannusten vuoksi vaikeuksiin joutuneelle hankkeelle antoi SDP:n valtuustoryhmä, joka siirtyi keskiviikkona vastustamaan tunnelia. Ryhmän puheenjohtaja Kai Kaliman mukaan SDP vastustaa myös keskustatunnelille valmisteltua asemakaavaa.


Jo tätä ennen ovat keskustatunnelia ilmoittaneet vastustavansa SKP:n ja asukaslistan ryhmä, vihreät, Vasemmistoliitto, keskusta ja kristilliset. Näin valtuuston iso enemmistö on valmis hautaamaan koko hankkeen.




Kansalaisliike iloitsee voitosta



Kenkää keskustatunnelille –liike iloitsee kaupunginvaltuuston kokouksen uutisista.


Vuonna 2005, kun pieni aktiivien joukko aloitti kansalaisliikkeen, näytti valtuuston enemmistö olevan valmis hyväksymään keskustatunnelin. Eräs käännekohta oli viime marraskuussa, kun kansalaisliike jätti kaupungin johdolle yli 10 000 helsinkiläisen allekirjoittaman kunnallisaloitteen keskustatunnelia vastaan.


– Valtuuston enemmistön siirtyminen vastustamaan keskustatunnelia ja sen asemakaavaa osoittaa, että kansalaistoiminnalla voidaan vaikuttaa, toteaa Kenkää keskustatunnelille –liikkeessä alusta alkaen aktiivisesti toiminut Maija Hakanen.


– Kansalaistoiminnan ansiosta joukkoliikenteen ja muiden palvelujen kehittämiseen on lähivuosina käytettävissä satoja miljoonia euroja enemmän rahaa, kuin olisi, jos tunneli tehtäisiin.




Joukkoliikennettä kehittämään



Maija Hakanen listaa useita vaihtoehtoja, joilla voidaan parantaa joukkoliikennettä ja toteuttaa kävelykeskustaa.


– Suunnittelijoidenkin pöydillä on jo Länsimetron lisäksi paljon aineistoa poikittaisliikenteen Raide-Jokerista, Kehäradasta lentokentälle, VR:n lähiliikenteen lisäävästä Pisara-radasta, uusista metrolinjoista ja raitioteiden kehittämisestä.


– Joukkoliikenteen edellytyksiä parantaisivat myös lippujen hintojen alentaminen ja ruuhkamaksut


Keskustatunnelin asemakaavaehdotuksen hautaaminen on tärkeää, sillä pelkkä kaavan olemassaolokin estäisi ja vaikeuttaisi keskustan kehittämistä, muistuttaa Maija Hakanen.


– Monet kiinteistöt, energialaitos, vesilaitos sekä katujen ja yleisten alueiden kehittämisestä vastaavat joutuisivat keskustatunnelin asemakaavan takia varautumaan tarpeettomiin kustannuksiin ja pidättäytymään monista kehittämismahdollisuuksista.




Miljardin hukkaputki



Nyt haudattu keskustatunneli olisi rakennettu Helsingin keskustan alle Länsiväylältä itään, Sörnäisten rantaan. Pituutta sillä olisi ollut 3,4 – 4,3 kilometriä. Siitä olisi tehty useita liittymiä katuverkkoon ja maanalaisiin pysäköintilaitoksiin.


Ensimmäisissä arvioissa tunnelin hinnaksi esitettiin 118 miljoonaa. Viimeisimmissä kaupungin laskelmissa tunnelin rakentamisen hintalappu oli 475-545 miljoonaa euroa ilman veroja. Ajoyhteyksien, katujärjestelyjen ja arvonlisäverojen kanssa hinnaksi olisi tullut yhteensä noin 700 miljoonaa. Lopullinen hinta olisi noussut vielä tästäkin. Esimerkiksi parhaillaan keskustaan rakennettavan huoltotunnelin hinta on noussut puolessatoista vuodessa jo 63 prosenttia. (TA)

Tilaa Tiedonantaja!

Piditkö lukemastasi? 
Auta Tiedonantajaa julkaisemaan jatkossakin.
Tue Tiedonantajaa lahjoituksella
tai tilaa lehti kotiin!

 

 

 

 

Arkiston arkiston artikkeli