Helsingin keskustatunneli hylättiin

05.11.2019 - 12:15
(updated: 08.11.2019 - 13:11)
  • keskustatunneli banderolli

Helsingin kaupunkiympäristölautakunta on hylännyt pormestari Jan Vapaavuoren ja kokoomuksen esittämän keskustatunnelin. Äänin 8 – 5 syntynyt päätös tarkoittaa, että esitystä ei enää viedä eteenpäin.

Vielä keväällä vain pari valtuustoryhmää ilmoitti vastustavansa keskustatunnelia – ja nekin sanoivat kantansa riippuvan vielä siitä, millainen kokonaisuus keskustan tunnelia ja kävelyalueita koskevasta esityksestä muodostuu. Kansalaistoiminta ja asian saama laaja julkisuus pakottivat valtuustoryhmät ottamaan selvästi kantaa jo tässä vaiheessa, kun lautakunnalle esitettiin tunnelisuunnitelman tekemistä.

Vapaavuori ”suorastaan raivostui” (HS 2.10.) tunnelihankkeen hylkäämisestä.

Keskustatunnelin hylkäämiseen vaikutti sen kova hinta (alustavasti 1,4 miljardia, todennäköisesti vielä enemmän) ja tunnelin hyötyjen osoittautuminen olemattomiksi. Kyse olisi ollut jätti-investoinnista hiilidioksidipäästöjä lisäävään henkilöautoliikenteeseen tilanteessa, jossa kaupunki on luvannut vähentää päästöjä.

Vapaavuori ”suorastaan raivostui” (HS 2.10.) tunnelihankkeen hylkäämisestä. Hän oli ottanut sen suunnittelun suoraan omaan alaisuuteensa ja valmistellut hanketta yhdessä eräiden rakennus-, kiinteistö- ja kauppaliikkeiden kanssa. Hän oli laskenut sen etenevän, koska lautakunnassa istuvat demarit Eveliina Heinäluoma ja Jape Lovén olivat kannattaneet tunnelin suunnittelua ja vihreiden Osmo Soininvaara liputti blogeissaan tunnelin ja kävelykeskustan ”kompromissin” puolesta. 

Demareiden ja vihreiden valtuustoryhmien asettuminen tunnelia vastaan oli samalla kolaus Vapaavuoren pormestarivaltaiselle päätöksenteolle. 

Kommunistit olivat mukana Kenkää keskustatunnelille -liikkeessä kaatamassa tunnelia kahdeksan vuotta sitten ja kevällä käynnistämässä uudelleen kansalaistoimintaa. Toista kymmentä järjestöä otti kantaa tunnelia vastaan ja vaatii sen sijaan panostamista joukkoliikenteen kehittämiseen, kävelykeskustan laajentamiseen, pyöräilyyn ja raskaan liikenteen siirtämiseen keskustasta entistä enemmän Vuosaaren satamaan.

Tekijä

Kirjoittajan artikkelit

Tilaa Tiedonantaja!

Kotimaa

Kommentit (0 kpl)

Voit kommentoida Tiedonantaja.fi:n blogikirjoituksia käyttäjätunnuksella Kirjaudu sisään jollei sinulla ole vielä käyttäjätunnusta, Rekisteröi tunnus tästä

Jos osallistuit keskustelun vanhoilla Tiedonantaja.fi -sivuilla, voit palauttaa vanhat tietosi sähköpostiosoitteesi avulla. Klikkaa oheista linkkiä, syötä sähköpostiosoitteesi, ja saat piakkoin postiisi viestin, jonka avulla voit luoda uuden salasanan itsellesi. Palauta vanha käyttäjätunnus.