Halpatennarikeskustelu virisi tekstiilitehtaan romahtamisen vuosipäivänä

24.04.2020 - 15:00
(updated: 27.04.2020 - 18:11)
Kenkien halpatuotantokeskustelu virisi Rana Plaza -vaatetehtaan romahduksen vuosipäivänä / kuvituskuva Pixabay

Suomessa on eilen ja tänään virinnyt keskustelua kenkien halpatuotannosta. Syynä tähän on ollut Lidl-kauppaketjun eilen myyntiin tulleet tennarit, joiden myyntihinta 15 euroa aiheutti ketjun liikkeisiin ryntäyksen heti aamulla. Monien asiaa eri medioissa kommentoineiden mielestä kenkäparin myyntihinta kertoo tekstiilityöntekijöiden huonoista työehdoista halpatyömaissa. Kenkäparin tekijälle ei ole voinut jäädä käteen palkkaa, jolla tulee toimeen.

Hintakeskustelu kenkäparista virisi Savarin vaatetehtaan romahduksen vuosipäivänä. Kahdeksankerroksinen tehdasrakennus Rana Plaza  romahti 24. huhtikuuta vuonna 2013 Bangladeshin pääkaupungissa Dhakassa. Onnettomuudessa menehtyi 1133 tehtaan työntekijää ja 2500 loukkaantui. Tapaus sai ihmiset ympäri maailmaa vaatimaan vaateteollisuudelta vastuullisuutta ja läpinäkyvyyttä.

Kampanjalla nostetaan esiin ihmiset, jotka vaatteita tekevät.

Vaatevallankumous

Tänään 24. huhtikuuta järjestettävä Vaatevallankumous yhdistää ihmiset tekemään pieniä tekoja suurten asioiden puolesta, ja osallistuminen on helppoa. Tänä vuonna Vaatevallankumous kysyy ”Who made MY clothes?” (kuka teki vaatteeni?).

– Vaateteollisuudessa on eettisiä ja ekologisia ongelmia, se tiedetään. Rana Plaza-vaatetehtaan romahdus 24.4.2013. ja sen 1133 kuolonuhria on jäävuoren huippu, mutta viimeistään se nosti muotiteollisuuden epäkohdat suuren yleisön tietoisuuteen. Samalla se sysäsi liikkeelle Fashion Revolution-kampanjan, joka yhdistää ammattilaiset ja kuluttajat ympäri maailman vaatimaan läpinäkyvyyttä ja tietoa vaatteiden tuotantoketjuista. Kampanjalla nostetaan esiin ihmiset, jotka vaatteita tekevät. Samalla osoitetaan vaateteollisuudelle, että ei ole yhdentekevää, kuka vaatteet tekee ja millaisissa oloissa, kerrotaan Tekstiiliopettajaliitosta.

– Fashion Revolution sai alkunsa Iso-Britanniasta, mutta levisi jo viime kevään aikana 54 maahan ympäri maailman. Suomessa ideaan tarttui vastuullisuusviestinnän ammattilainen Heidi Korva, joka innosti kampanjakumppanikseen Huili-lehden päätoimittajan Riikka Suomisen. Nimi suomennettiin Vaatevallankumoukseksi. Kampanja huipentui Rana Plazan romahtamisen vuosipäivänä 24.4.2014, joka tulee jatkossa olemaan joka vuosi Vaatevallankumouspäivä (engl. Fashion Revolution Day), liitosta jatketaan.

 

Lue Vaatevallankumouksesta Tekstiiliopettajaliiton nettisivuilta.

Myös Tampereen Työväenmuseo Werstas osallistuu Vaatevallankumoukseen.

Tekijä

Kirjoittajan artikkelit

Tilaa Tiedonantaja!

Piditkö lukemastasi? 
Auta Tiedonantajaa julkaisemaan jatkossakin.
Tue Tiedonantajaa lahjoituksella
tai tilaa lehti kotiin!

 

 

 

 

Kotimaa

Kommentit (0 kpl)

Voit kommentoida Tiedonantaja.fi:n blogikirjoituksia käyttäjätunnuksella Kirjaudu sisään jollei sinulla ole vielä käyttäjätunnusta, Rekisteröi tunnus tästä

Jos osallistuit keskustelun vanhoilla Tiedonantaja.fi -sivuilla, voit palauttaa vanhat tietosi sähköpostiosoitteesi avulla. Klikkaa oheista linkkiä, syötä sähköpostiosoitteesi, ja saat piakkoin postiisi viestin, jonka avulla voit luoda uuden salasanan itsellesi. Palauta vanha käyttäjätunnus.