ELOKUVA-ARVIO:Pieni maailma suuressa kaupungissa

09.11.2007 - 12:00
(updated: 09.10.2015 - 12:38)

Alkuperäinen kirjoittaja: Tiedonantaja nro 41/2007

"Tunnearvoa", toistaa uhkaava venäläinen autonkuljettaja Nikolai (Viggo Mortensen), kun Anna (Naomi Watts) selittää, miksi hän omistaa vanhan Ural-moottoripyörän, joka on parkissa hänen kiiltävänmustan luksusautonsa edessä. Sitten, Lontoon liikenteen tunnun ja kauhun ilmapiirin välittävän pitkän tauon jälkeen, Nikolai lisää: "Jep, olen kuullut siitä".


Eastern Promises (UK-Kanada-USA, 2007) on David Cronenbergin "harmoonista perhettä" parhaimmillaan. Väkivaltaisen venäläisen mafiaperheen isä Semyon (Armin Mueller-Stahl) on verenhimoinen raiskaaja, joka alistaa siepattuja, nuoria tyttöjä ja pakottaa heidät prostituoiduiksi. Hänen poikansa Kirill (Vincent Cassel) on kaappihomo, jonka luonne vaihtuu hetkessä barbaarisesta naisvihaajasta tunteelliseen teurastajaan. Perhe elää jatkuvassa synnissä ja onnistuu toimimaan mainiosti omassa vääristyneessä maailmassaan. Cronenbergin Lontoo on yhtä aito, kuin mikä tahansa monikulttuurinen metropoli, jossa vähemmistökansat noudattavat omia sisäisiä lakejaan ja hoitavat päivittäisiä asioitaan poikkeavan moraalin johdattamina.


Tarina alkaa lontoolaisesta Annasta, joka toimii kätilönä äidin kuolemaan johtavassa synnytyksessä. Etsiessään naisen sukulaisia Anna törmää Semyoniin, joka teeskentelee avuliasta saadakseen kuolleen naisen päiväkirjan käsiinsä. Kuollut on selvästikin ollut yksi hyväksikäytetyistä prostituoiduista. Ainoa luotettavan tuntuinen hahmo on Nikolai. Hän siivoaa perheen jättämiä jälkiä ja on ainoa, jolla on halu suojella viattomia, Annan kaltaisia ihmisiä.



* * *



Väkivaltaisia kohtauksia hehkutetaan harvoin niiden itsensä takia, mutta Cronenbergillä on taito tuoda täydellinen haavoittuvuus esiin kaikkein kauheimmissakin kuolontaistoissa. Mafia johtaa Nikolain ansaan, ja hänet on tarkoitus teurastaa korkealuokkaisen klubin höyryhuoneessa kahden kostonhimoisen korston toimesta. Pääsemmekin seuraamaan hyvin vaikuttavaa kuvausta ihmisen eläimellisestä selviytymisvietistä. Kun alaston ja pahasti haavoitettu Nikolai tarraa märällä kaakelilattialla lojuvaan veitseen, alkaa ymmärtää, miksi Ultimate Fighting on noussut niin suureen suosioon lännessä, ja kuinka urheilu on vain kalpea häivähdys todellisesta selviytymistaistelusta.


Mielenkiitoisempaa, kuin se miten rikolliset kohtelevat ruumiita ikään kuin ne olisivat vain objekteja, on tapa, miten samat rikolliset muuntavat omat kehonsa pyhiksi tatuoiduiksi toteemeiksi. Jokaisella venäläisen Vory v Zakone -mafian korkea-arvoisella jäsenellä on kartta piirrettynä kehoonsa. Tatuoinneissa on kerrottu heidän elämäntarinansa: vankilavuodet, tapot, oman aseman nousu yhteisössä.


"Olen jo kuollut. Kuolin, kun olin viisitoista. Nyt elän kuoleman alueella koko ajan, " Nikolai vakuuttaa ylemmilleen.


Tässä kuvatut Lontoon maahanmuuttajat eivät ole eläviä olentoja – he voisivat yhtä hyvin olla kuolleita. Heidän kohtalonsa on sidottu täysin tiettyjen tehtävien loppuun suorittamiseen. Kuten kuolleen naisen päiväkirjassa lukee: "Kyläni ihmiset elivät kuin heidät olisi haudattu maahan. Voit lähteä kylästä, mutta kylä ei lähde sinusta, menitpä mihin tahansa."



TA * * * * ( 4 tähteä)



RORY WINSTON


& MILJA RAUTESAARI

Tilaa Tiedonantaja!

Piditkö lukemastasi? 
Auta Tiedonantajaa julkaisemaan jatkossakin.
Tue Tiedonantajaa lahjoituksella
tai tilaa lehti kotiin!

 

 

 

 

Arkiston arkiston artikkeli