AKT hakee lisää liksaa ja laadullisia parannuksia

11.01.2008 - 12:00
(updated: 09.10.2015 - 12:38)

Alkuperäinen kirjoittaja: Tiedonantaja nro 2/2008

Talven ja kevään aikana käydään useilla aloilla tes-neuvotteluja. Sopimukset umpeutuvat muun muassa Merimies-Unionin, Rakennusliiton ja Paperiliiton osalta. Palkankorotusvaatimusten lisäksi väännetään kättä myös kunkin alan erityisongelmista.


Auto- ja kuljetusalan työntekijäliitto AKT jatkaa edelleen jo lokakuussa käynnistettyjä tes-neuvotteluja. Autonkuljettajien sopimusten on määrä umpeutua tammikuun lopussa ja ahtaajien 15. helmikuuta.


Liiton mukaan nyt haetaan paitsi ansiokehityksen turvaavaa ratkaisua myös selkeitä laadullisia parannuksia sopimuksiin. Neuvottelupöydässä ovat muun muassa pätkätöitä, palkallista äitiys- ja isyyslomaa, työvoiman käyttöä, työpäivän pituutta ja irtisanomissuojaa koskevat parannusehdotukset.


AKT:n puheenjohtaja Timo Räty arvioi neuvottelutilanteen tällä hetkellä niin hankalaksi esimerkiksi satamien osalta, että työtaistelukin näyttää mahdolliselta.




Työajat remonttiin



Naantalilainen Henrik Forsblom nostaa esiin perinteisesti hankalat auto- ja kuljetusalan työajat.


– Omalta kohdaltakin ajankohtaista on juuri tällä hetkellä työvuorojen pituus. Joka toinen vuoro voi olla 10-11-tuntinen ja joka toinen vain joku viiden tunnin jämä, missä on vielä palkaton tauko välissä, sanoo Forsblom.


Tietysti neuvotteluilta odotetaan myös lisäystä palkkapussiin.


– Vaikka olen kyllä ymmärtänyt, että AKT ajaa nyt voimakkaammin noita laadullisia tavoitteita palkankorotusten sijaan, mutta ne todennäköisesti heijastuvat palkkaankin. Jos esimerkiksi neljän tunnin ja vartin minimipäivä pitenee siten, että palkka pitää maksaa, vaikka työtä ei olisikaan niin paljoa, laskeskelee Forsblom.




Tuntipalkkaan tuntuvat korotukset



Hämeenkyröläinen autonkuljettaja Vappu Koprakin mainitsee ongelmana usein liian pitkät työpäivät. Hänen arvionsa mukaan on riski, että työnantajapuoli pyrkii neuvotteluissa heikentämään työntekijän asemaa.


– Liiton linja on tietysti päinvastainen. Ei voida vaatia, että kuorma-autonkuljettajan pitäisi kohtuullisen ansiotason turvatakseen tehdä huomattavasti pitempää työaikaa kuin muut palkansaajat ja usein vielä ikävään työaikaan, huomauttaa Kopra. Hänen mukaansa tämä merkitsee toisin sanoen sitä, että tuntipalkkaan tulisi saada tuntuvat korotukset.




Lakko erittäin mahdollinen



Mitään työehtojen huononnusta ei Vappu Kopran mielestä pidä hyväksyä.


– Pätkätöitä ei tälle alalle kaivata, vaan työsuhteen on ensisijaisesti oltava vakituinen ja täysiaikainen. Osa-aikaisten työntekijöiden käytöstä linja-autopuolella väännettiin kättä jo kaksi vuotta sitten.


Työtaistelu tulee jos tulee. Vappu Kopra arvioi, että lakko on erittäin mahdollinen.


– Emme me ennenkään ole mitään lakkoilematta saatu, tuumii Kopra. (MK)

Tilaa Tiedonantaja!

Piditkö lukemastasi? 
Auta Tiedonantajaa julkaisemaan jatkossakin.
Tue Tiedonantajaa lahjoituksella
tai tilaa lehti kotiin!