Kirjaudu sisään

    Salasana unohtunut

    • 0
    • Kirjaudu sisään
    • Tilaa
    • Uusimmat
    • Kotimaa
    • Ulkomaat
    • Kulttuuri
    • Teoria
    • Mielipiteet
    • Kauppa
    • Uusimmat
    • Kotimaa
    • Ulkomaat
    • Kulttuuri
    • Teoria
    • Mielipiteet
    • Kauppa

    Pääkirjoitukset

    Arkiston arkiston artikkeli
    1.1.2000 - 12:00
    Toimitus

    Alkuperäinen kirjoittaja:

    Maailmalla ja myös Suomessa on jo pitkään ollut käynnissä
    yksityistämisbuumi. Kilpailuttaminen ja yksityistäminen ollaan
    ulottamassa myös julkisiin palveluihin. Jos EU:n uusi perustuslaki
    vahvistetaan, se antaa yksityistämiselle lisää vauhtia. Ylikansalliset
    kapitalistiset instituutiot kuten Kansainvälinen valuuttarahasto, Maailmanpankki
    WTO ja EU painostavat myös kehitysmaita yksityistämään
    tuotantoaan, julkisia palvelujaan ja luonnonvarojaan. Esimerkiksi kaikille
    ihmisille elintärkeän veden yksityistäminen on käynnissä,
    kaasun ja sähkön yksityistämisestä puhumattakaan. EU
    ajaa veden yksityistämistä innokkaasti eurooppalaisten vesiyhtiöiden
    juoksupoikana.

    Yksityistämisen tueksi esitetään kaikkialla suunnilleen
    samoja uskottavan tuntuisia perusteluja. Tutkimukset ja kokemukset osoittavat
    kuitenkin perustelujen perättömyyden. Yksityistämisen klassista
    esimerkkiä, Margaret Thatcherin hallituksen 1986-90 suorittamia
    kaasu-, sähkö- ja vesilaitosten yksityistämisiä on paljon
    tutkittu. Seuraavat seitsemän myyttiä kommentteineen koskevat
    erityisesti näitä yksityistämisiä, mutta pätevät
    soveltuvin osin myöhempiinkin yksityistämisiin.


    1. Yksityistäminen johtaa avoimeen kilpailuun uusien alan yhtiöiden
    kesken, mikä antaa tavallisille kuluttajille mahdollisuuksia valita
    ja käyttää valtaansa ”täysivaltaisina” kuluttajina.

    Kokemusten mukaan on hyvin epätodennäköistä, että
    kilpailua esiintyy markkinoiden siinä osassa, joka suoraan vaikuttaa
    esimerkiksi energia- ja vesipalvelujen pienkäyttäjiin – siis
    paikallisessa jakelussa. Näin siksi, että markkinoiden tälle
    sektorille on tyypillistä ”luonnollinen monopoli”. Jos kilpailua
    ei esiinny, kuluttajien valinnanmahdollisuus ei myöskään
    realisoidu.

    Näin kävi Britanniassa. Kuluttajilla on, kuten oli ennen yksityistämisiäkin,
    vain yksi vaihtoehto, alueellinen monopolitoimittaja. Erona on vain se,
    että firma on yksityinen. Tietyssä määrin kilpailu suurista
    teollisista ja kaupallisista energiankäyttäjistä lisääntyi
    ja alensi niiden maksamia hintoja. Mutta kotitalouksille hinnat nousivat.

    Muualla maailmassa kokemukset ovat vielä raadollisempia.


    2. Yksityistäminen johtaa alempiin hintoihin ja parempaan palvelutasoon.

    Kaasua lukuun ottamatta kotimaisten julkisten palvelujen tariffit Britanniassa
    nousivat inflaatioastetta nopeammin yksityistämisen jälkeen. Vesi-
    ja viemärimaksut yli kaksinkertaistuivat, ja myös sähkön
    hinta nousi dramaattisesti, koska yksityistettyjen firmojen osakkeenomistajat
    halusivat kasvattaa voittojaan. Kaasun hintojen aleneminen johtui Pohjanmeren
    luonnonkaasun halpenemisesta, ei yksityistämisestä.

    Tariffien ja maksujen korotukset iskevät vähätuloisiin
    kotitalouksiin erityisen pahasti, koska energia- ja vesilaskut vievät
    huomattavasti suuremman osan niiden tuloista kuin varakkaiden kotitalouksien
    tuloista. Britanniassa tämä pahensi köyhyyttä. Yksityistämisten
    jälkeen niiden toimeentulotuen tarvitsijoiden määrä
    lisääntyi 300 prosentilla, joilla oli maksamattomia energia- ja
    vesilaskuja.

    Samanlaisia kokemuksia on myöhemmin saatu ympäri maailmaa.
    Kun esimerkiksi Maailmanpankki pakotti Cochabamban kaupungin Boliviassa
    myymään vesilaitoksensa amerikkalaiselle Bechtel-yhtiölle
    1998, Bechtel kaksinkertaisti veden hinnan. Vedestä tuli kalliimpaa
    kuin ruoka. Asukkaat nousivat kapinaan ja ajoivat Bechtelin ulos Boliviasta.


    3. Julkisten laitosten muuttaminen yksityisiksi yhtiöiksi nostaa
    niiden tehokkuutta.

    Tutkimukset osoittavat, ettei yksityistettyjen yritysten toiminnassa
    ole mitään yhtäläistä suorituskyvyn paranemissuuntaa.
    Jotkin petraavat ja jotkin taantuvat. Pintapuolisesti katsoen Britanniassa
    yksityistettyjen laitosten voittotulokset näyttivät osoittavan,
    että ne toimivat hyvin. Tutkijat ovat kuitenkin todenneet, että
    useimmiten tämä johtui anteliaista sopimuksista, joita hallitus
    solmi firmojen kanssa ennen yksityistämistä.

    Selviä voittajia yksityistämisistä Britanniassa olivat
    yksityistettyjen firmojen suuria voittoja kahmineet osakkeenomistajat ja
    jopa sadan prosentin palkankorotuksia saaneet johtajat. Yhtä selviä
    häviäjiä olivat työntekijät, joiden määrää
    vähennettiin ja joiden työtahtia kiristettiin.

    Tehokkuuden, hintojen ja palvelutason kannalta kansainvälisesti
    surullisenkuuluisa esimerkki on Britanniassa myöhemmin tehty rautateiden
    yksityistäminen. Se johti rataverkon ja asemien rappeutumiseen, hintojen
    nousuun, aikataulujen pettämiseen ja onnettomuuksiin.


    4. Hallitus saa veronmaksajien eduksi reilun hinnan yksityistettävistä
    laitoksista.

    Britannian kokemus ei missään tapauksessa osoita, että
    Margaret Thatcherin hallitus teki 1980-luvun lopulla hienon kaupan veronmaksajien
    hyväksi, kun se möi valtion kaasu-, sähkö- ja vesilaitokset.
    Laitokset myytiin selvästi niiden todellista arvoa alemmasta hinnasta.
    On puhuttu jopa alle puolta alemmasta hinnasta.

    Kun hallitukset – ja kuntapäättäjät – yksityistävät
    julkisia firmoja, niitä ajaa lähinnä ahdas poliittinen etu,
    tarve rahoittaa budjettia panemalla julkista omaisuutta ”lihoiksi”
    ja halu olla mieliksi pääomapiireille. Niinpä myyntihinnan
    painaminen alas on lähes väistämätöntä.


    5. Suurten julkisten omistusten myyminen antaa kaikille kansalaisille
    mahdollisuuden saada osakkeita ostamalla osuuden yksityistetyistä laitoksista.

    Halu luoda sitä, mitä kutsutaan ”kansankapitalismiksi”
    tai ”osakkeenomistusdemokratiaksi”, oli muun muassa Thatcherin
    hallituksen yksityistämisohjelman julkilausuttu perustelu. Tämä
    perustelu jättää kuitenkin huomiotta sen, että julkisen
    omistuksen oloissa kaikilla veronmaksajilla jo on osuus julkisista laitoksista.
    Niinpä Britanniassa on usein kysytty, ”miksi meitä pitää
    kannustaa ostamaan sitä minkä me jo omistamme?”.

    Sitä paitsi mahdollisuus osallistua kansankapitalismin juhlaan riippuu
    kyvystä ostaa pääsylippu. Siinäkin tapauksessa, että
    hinta on rutkasti alihinnoiteltu halpojen osakkeiden muodossa, tulojen (tai
    tiedon tai kiinnostuksen) puute estää huomattavaa osaa väestöstä
    osallistumasta. Näin on käynyt muun muassa Britanniassa.

    Yksityistämisten yhteydessä tapahtunut osakkeiden myynti on
    Britanniassa vain syventänyt yhteiskunnan taloudellista eriarvoisuutta.
    Se on merkinnyt tehokasta tulonsiirtoa kaikilta veronmaksajilta jo ennestään
    varakkaille ja hyvin toimeentuleville.

    Mitä pienempi maa ja mitä pienemmät pääomamarkkinat,
    sitä todennäköisemmin ulkomaiset sijoittajat korjaavat hyödyn
    julkisten yhtiöiden ja laitosten yksityistämisestä.


    6. Yksityistäminen mahdollistaa ”jäykän”
    sääntelyn minimoimisen.

    Tutkijoiden mukaan pääopetus Britannian kokemuksesta on, että
    sääntelyn vahva lainsäädännöllinen kehys yhdessä
    riippumattomien ja kuluttajamyönteisesti suuntautuneiden sääntelyelinten
    kanssa on olennainen ennakkoedellytys tavallisten kuluttajien suojalle.
    Myös brittihallitus joutui tavallaan tunnustamaan tämän,
    kun se 1992 lisälainsäädännöllä vahvisti yksityistettyjen
    laitosten sääntelyelinten valtuuksia.


    7. Julkisia palveluja tuottavia laitoksia voidaan kohdella muiden
    kaltaisina liikelaitoksina markkinoilla ja niiden tehtävä on yksinkertaisesti
    tuottaa, toimittaa ja myydä hyödykkeitä.

    Tämä on myytti, koska se ei tunnusta yleishyödyllisten
    palvelujen erityisluonnetta verrattuna muihin markkinoilla ostettaviin ja
    myytäviin hyödykkeisiin. Esimerkiksi energia- ja vesipalvelut
    ovat perustavanlaatuisen tärkeitä kaikkien ihmisten elämälle
    ja elämänlaadulle. Sen lisäksi ne ovat myös strategisen
    tärkeitä taloudelle sekä kaupunkien ja maaseudun kehitykselle.
    Sen takia tavanomaisten markkinaperiaatteiden pitää koskea niitä
    mahdollisimman vähän.

    Yksityistämisten kokemus osoittaa, että edellä mainittujen
    myyttien pohjalta toimiminen johtaa tavallisten ihmisten ja yhteiskunnan
    kokonaisedun kannalta vahingollisiin seurauksiin. Kehitysmaiden köyhille
    ihmisille se on suorastaan tuhoisaa.

    Monia huonoja poliittisia päätöksiä voidaan korjata
    vaihtamalla päättäjiä. Mutta yksityistämisen erikoispiirteeksi
    on osoittautunut se, että kun julkinen omaisuus on myyty yksityisiin
    käsiin, tapahtunutta on vaikeaa ellei mahdotonta korjata. Siksi on
    taisteltava yksityistämisen ennalta estämiseksi. (ES)


    Piditkö lukemastasi?
    Auta Tiedonantajaa julkaisemaan jatkossakin ja tue Tiedonantajaa lahjoituksella tai tilaa lehti!

    Uusimmat artikkelit

    Uutiset
    2.11.2025
    JP (Juha-Pekka) Väisänen

    Sateenkaarijärjestöt ja kulttuuriväki vaativat Israelin sulkemista Euroviisuista

    Suomen kommunistisen puolueen sateenkaarityöryhmä Punainen sateenkaari vaatii Israelin sulkemista pois vuoden 2026 Euroviisuista.

    Naiset tekevät töitä lähes kaksi kuukautta ilman palkkaa, jos heidän vuosiansionsa suhteutetaan miesten keskiansioihin kuva STTK
    Teoria
    1.11.2025
    JP (Juha-Pekka) Väisänen

    Naiset työskentelevät kaksi kuukautta palkatta

    Yli 55 vuotiaat arvostavat laatua enemmän kuin hintaa. Akateemisen tutkimuksen mukaan myös eriarvoisuus eläkeläisten välillä on kasvanut. Kuva Etu.
    Teoria
    31.10.2025
    JP (Juha-Pekka) Väisänen

    Eläkeläiset eivät juokse tarjousten perässä – laatu ohittaa hinnan

    Kemissä vaadittiin sairaalan säilyttämistä täyden palvelun talona. Kuva: Tapio Siirilä.
    Uutiset
    30.10.2025
    Toimitus

    Kemiläiset ottivat ministeri Juuson vastaan mielenosoituksella

    Petra Packalén Tampere Hämeenkatu
    Kotimaa
    29.10.2025
    TA-Tampere

    Osuuspankit luomaan paikallista hyvinvointia

    Tilaa lehti

    Tukea Tiedonantajalle

    Ota yhteyttä

    Mediakortti

    Toimituksen ja käyttäjien luoman sisällön käyttöoikeutta koskee Creative Commons Nimeä-Epäkaupallinen-Ei muutettuja teoksia 1.0 Suomi-lisenssi, ellei erikseen mainita.

    Tiedonantaja

    Osoite: Viljatie 4 B, 3. kerros, 00700 Helsinki
    Puh: 09 – 7743 8150
    Sähköposti: 

    Juttuvinkit ja journalismi

    Copyright 2025 © Tiedonantaja | Tietosuojaseloste


    Piditkö lukemastasi?
    Auta Tiedonantajaa julkaisemaan jatkossakin ja tue Tiedonantajaa lahjoituksella tai tilaa lehti!

    Mekanismi M icon