Miksi harmaan talouden kitkemiseksi ei tehdä mitään?

Arto Viitaniemi13.04.2011

Suomessa on mittava harmaaksi taloudeksi kutsuttava sektori. Kysymys on talousrikollisuudesta, joka on saanut niin suuret mittasuhteet, että porvaripuolueet eivät enää halua tai uskalla puuttua siihen. Harmaa talous on saanut kasvaa ja rehottaa porvarihallitusten erityissuojeluksessa. Eikä ole kaukaa haettua vetää yhtäläisyysmerkki harmaan talouden menestymisen ja poliittisen korruption välille.

Harmaa talous ei enää ole suureltakaan osin sitä, että joku rakennusduunari tekee samaan aikaan omakotiremonttia ja nostaa työttömyyskorvausta, vaan mittavin talousrikollisuus tapahtuu yritystoiminnan puitteissa. Tämä toiminta on saanut entistä kansainvälisemmät mittasuhteet ja se tapahtuu entistä useammin arvopaperikaupan nimissä.

EU-jäsenyyden peruspilarit - pääomien, tavaroiden, palvelujen ja työvoiman vapaa liikkuvuus – on tarkoittanut sitä, että myös talousrikollisuus on saanut uudet työkalut. On tehty mahdolliseksi harjoittaa vapaasti rikollista toimintaa talouden alalla. EU-jäsenyys on moninkertaistanut harmaan talouden.

Suomen ehkä pätevin harmaan talouden asiantuntijan verotutkija Markku Hirvosen tekemän selvityksen mukaan harmaa talous oli vuonna 2008 jopa 7,5 prosenttia bruttokansantuotteesta, eli noin 14 miljardia euroa salattua tuloa. Veromenetykset olivat noin 5 - 5,5 miljardia euroa. Mitään kestävyysvajetta ei olisi, jos harmaa talous pantaisiin aisoihin.

Veromenetysten lisäksi harmaan talouden laskuja maksavat ne työntekijät, jotka ovat joutuneet tällaisen toiminnan kurimukseen. Heiltä jää saamatta työehtosopimusten mukaiset palkat, ylityökorvaukset, eläkevakuutukset, tapaturmavakuutukset, vuosilomat ja niiden korvaukset jne. Harmaan talouden vaikutus ulottuu myös normaaleissa työsuhteissa olevien työntekijöiden asemaan heikentäen heidän palkka- ja työehtojaan.

Porvarihallitus ei ole tehnyt juuri mitään harmaan talouden kitkemiseksi. Päinvastoin voimavaroja, eli tutkijoita ja tarkastajia on vähennetty ja muitakin resursseja pienennetty. On alkanut kuulua myös esityksiä siitä, että talousrikollisuuteen liittyvät toimintatavat pitäisi laillistaa. Tällaisia ovat vaatimukset siitä, että työttömät voisivat työttömyysturvan lisäksi saada palkkatuloa.

Timo Soinin esitys siitä, että EU:n talouskriisiä pitäisi ratkoa jättämällä työntekijöiden ylityökorvaukset maksamatta, on kuin suoraan hämäräbisneksen käsikirjasta otettu.

SKP vaatii, että harmaan talouden mahdollistavat rakenteet pitää muuttaa. Urakoiden ketjuttaminen pitää kieltää, vuokratyön käyttöä pitää rajoittaa, kunnallisten palvelujen yksityistäminen on lopetettava, ulkomaisille työntekijöille on maksettava sama palkka kuin suomalaisillekin ja pääomatulojen verotus on saatettava samalle viivalle palkkatulojen verotuksen kanssa.

Mistä tunnistaa harmaan talouden suosijan? No siitä, että hän vastustaa sen kuriin laittamista.

Keskustelua

Kuusinen 1 vuosi, 1 kuukausi sitten 13.04.2011

Ohjaaja-toimittaja Susanna Kuparinen kirjoittaa samasta teemasta ja myös asiaa:

http://www.talouselama.fi/eduskuntavaalit2...

jyrki laukkanen 1 vuosi, 1 kuukausi sitten 13.04.2011

Virolaiset rakennusmiehet ovat pystyttäneet mahtavan määrän omakotitaloja ympäri Suomea. Nämä ahkerat työläiset eivät kuormita terveydenhoitojärjestelmäämme ja heidän lapsensa käyvät kouluja kotimaassaan.
Alhaisilla palkoillaan he ovat nostaneet
elintasoa omassa maassaan. Eikö kansainvälinen solidaarisuus ulotu siihen, että suomalainen pääoma luo työpaikkoja eri puolille maailmaa. Missä raaka-aineita
pääomia ja halpaa työvoimaa on tarjolla
siellä on viisasta harjoittaa tuotantoa.
Myös kysyntää tarvitaan.
Protektionismi olisi tietysti vaihtoehto
mutta se ei ratkaise mitään ajankohtaista ongelmaa. Sosialismissa ei veroja kerätä
koskapa suurin osa työvoimasta ei tee mitään tuottavaa työtä. Kuubassa eläminen
on ilmaista ja siksi työläiset eivät elintarvikekorttiensa lisäksi saa kuin
20 Euron kuukausipalkan. Eli saman summan kuin suomalainen keikkaputkimies
tienaa 20 minuutissa.

armas 1 vuosi, 1 kuukausi sitten 13.04.2011

Ongelma on todellinen, mutta esitetyistä ratkaisuista voi olla montaa mieltä.

Saako veronkiertoa todella kuriin korottamalla pääomaveroa?

Opiskelija 1 vuosi, 1 kuukausi sitten 13.04.2011

"Virolaiset rakennusmiehet ovat pystyttäneet mahtavan määrän omakotitaloja ympäri Suomea..."

Mikäpä siinä, jos virolaiset (tai muut) löytävät Suomesta töitä, mutta heillä pitäisi olla sama palkka ja samat työehdot kuin suomalaisilla.

armaksella on ihan aiheellinen pointti tuosta pääomaverotuksen toimivuudesta veronkierron kitkemisessä. Onkohan Viitaniemella mennyt nyt vähän asiat sekaisin? Pääomaveroa on vaadittu lähinnä, koska nykyinen verotuskäytäntö koetaan epäoikeudenmukaiseksi, eikä suinkaan harmaan talouden takia. Pääomatuloverohan todennnäköisesti ainakin jossain määrin lisäisi verosuunnittelua.

Opiskelija 1 vuosi, 1 kuukausi sitten 13.04.2011

Pieni korjaus edelliseen. Tarkoitin siis pääomatuloveron _korottamista_. Kyllähän pääomatuloista kerätään veroa nykyisinkin.

Arto Viitaniemi 1 vuosi, 1 kuukausi sitten 14.04.2011

Armakselle kommenttina, että pääomatulojen ja pääomasiirtojen kevyt verotus tai kokonaan verottomuus mahdollistaa harmaan talouden ja myös talousrikollisuuden nykyään.

sakke 1 vuosi, 1 kuukausi sitten 14.04.2011

Pieni korjaus; Pääomatulot eivät ole koskaan Suomessa verottomia.
Puheet verovapaista pääomatuloista perustuu tietämättömyyteen. Kaikista pääomatuloista on maksettu vähintää 26% yhteisövero

Arto Viitaniemi 1 vuosi, 1 kuukausi sitten 14.04.2011

Opiskelija pohtii, että pääomatulojen verotuksen kiristäminen johtaisi lisääntyvään verosuunnitteluun, joka on veronkiertoa. Eikö nykyinen tilanne, jossa pääomatuloja verotetaan paljon vähemmän kuin palkkatuloja, johda nimenomaan verosuunnitteluun, eli veronkiertoon ja on siten jo sinällään osa harmaata taloutta. Mutta varsinainen suuri pääomilla keinottelu ja harmaa sektori on kansainvälisessä finanssiliikenteessä, johon pitäisi käydä käsiksi muun muassa verotuksen keinoin.

Opiskelija 1 vuosi, 1 kuukausi sitten 15.04.2011

Voisin tietysti vielä selventää, että kannatan pääomatuloverojen nostamista, vaikka epäilenkin, että sillä on myös varjopuolensa. En tosin tiedä sitten kuinka todellinen se uhka yritysten siirtymisestä ulkomaille on.

"Eikö nykyinen tilanne, jossa pääomatuloja verotetaan paljon vähemmän kuin palkkatuloja, johda nimenomaan verosuunnitteluun, eli veronkiertoon ja on siten jo sinällään osa harmaata taloutta."

Periaatteessa se on näinkin. Näiden väliltä pitää löytää joku tasapaino. Toisaalta se on väärin, että isot herrat saavat isot tulonsa pääomatuloina ja maksavat pienempä veroa, mutta toisaalta pääomatuloveron korotus voi olla aika ikävä lisäharmi pienemmille omistajille. Paras olisi saada tuokin progressiiviseksi, mutta se ei taida nyt onnistua, kun virkamiehet väittävät sitä mahdottomaksi (Iso-Britanniassa tuo kuitenkin toimii).

armas 1 vuosi, 1 kuukausi sitten 15.04.2011

Pääomaveroja pystyy kiertämään ihan tavanomaisella kansainvälisellä kaupalla. Eli sijoittaa pääomat firmoihin matalan pääomaverotuksen maihin ja käy kauppaa sitten niiden firmojen kanssa.

On surullista että eliitti saa tienattua rahaa istumalla sormi ahterissa. Koko kansainvälisen kaupan järjestelmä on kuitenkin rakennettu pääoman sukkelaa liikkumista varten.

Yhtenä vaihtoehtona pitäisin kiinteistöveron painottamista. Sukukartanoita ei saa niin helposti siirrettyä veroparatiiseihin.

matti nuutinen 1 vuosi, 1 kuukausi sitten 18.04.2011

Syylliset harmaaseen talouteen löytyy suurista rakennus ja pääoma piirien liikkeistä.Maan hallitukset on kymmeniä vuosia kupanneet harmaan talouden asioilla tekemättä yhtään mitään .Tosin vasta viimme aikoina on liikahdettu vähän rehelliseen suuntaan ,mutta niin kun kaikki tietää syy liikumiseen oli nämä vaalit ettei heiltä menisi kasvot kokonaan.Hamaa talous ei ole vieläkään näillä tehdyillä toimilla kurissa vaan kierto teitä on jätetty .On se ihmeellistä että AY liikkeen pitää panostaa ns poliisi työhön rikollis jahdissa kun maan työn antajat ja punasini hallitukset pesevät jatkuvasti käsijään todelliselta ongelmalta.

Arto Viitaniemi 1 vuosi sitten 20.04.2011

Sakke on sitä mieltä, että kaikista pääomatuloista peritään 26 prosentin vero. Totuus on kuitenkin se, että pörssiyhtiöiden osinkotuloista vero on reilut 19 prosenttia ja pörsin ulkopuolisista yhtiöistä voi nostaa tietyin edellytyksin osinkoja jopa 90 000 euroa vuodessa täysin verottomana. Pääomatuloista ei makseta kunnille veroa ollenkaan.

sakke 1 vuosi sitten 21.04.2011

Arto, et ole ymmärtänyt ideaa tässä "verotomassa pääomatulossa".
Pörssin ulkopuolisissa yhtiöissa saa omistjat nostaa 90,000 euroon asti verovapaasti pääomatuloja.
MUTTA pitää ottaa huomioon, mistä se nostettava raha on tullut. Rahahan on kertynyt firman kassaan voitosta, jota yritys on tehnyt. Tästä voitosta maksetaan 26% yhteisövero.
Jos nostetaan jotain muuta rahaa, kuin yrityksen tuloksesta syntynyttä, niin silloinhan syödää omaa pääomaa, elikkä omistajat nostavat ulos rahoja, joita ne ovat sinne aikaisemmin sijoittaneet.

Yli 90,000 euron pääomatuloista maksetaankin sitten 26% x 28% vero, joka on 61,2%. Tämä on jo korkeampi kuin millään ansiotulolla. Joten pääomaverotusta voidaan pitää nykyisellään melko kohtuullisena ja oikeudenmukaisena

Arto Viitaniemi 1 vuosi sitten 25.04.2011

Sakke, pörssin ulkopuolisista yhtiöistä voi nostaa tietyin edellytyksin osinkoja 90 000 euroa vuodessa täysin verovapaana, joka on veroparatiisimaiden luokkaa oleva veroetu. Kuka muuten tarvitsee johonkin yli 90 000 euron vuosituloja, ellei keinotteluun. Pörssiyhtiöiden osinkojen veroprosentti on alle 20, joka sekin on erittäin alhainen kansainvälisessä vertailussa.

Työeläkeläinen 1 vuosi sitten 26.04.2011

Tuo verovapaaosa yksityisten osakeyhtiöiden osingoista Arto voi olla vain 9% omasta vapaasta pääomasta. Tuo on todella hyvä veroansa, siinä pyritään yhtiöitä lisäämään vapaata pääomaansa jolloin niiden taseet ovat todella vahvoja eikä pieni notkahdus heti kaada niitä. Todella hyvä oivallus verottajalta.

Jos ajatellaan tuota 90'000€ niin mistä se on 9%? Olisiko 1'000'000€:sta? Eli pikkuyrityksen vapaan pääoman pitää olla miljoona ennen kuin saadaan tuo 90'000€ verovapaata osinkoa. Nuo yritykset ovat harvassa ja veikkaankin suurimman osan seikkailevan 50'000 - 500'000 välillä joten tuo 90'000 on useimmille vain unelma mutta hyvä piiska lisäämään omaa pääomaa.

Jos tuolla miljoonan pääomalla toimivalla firmalla on 4 tasan omistajaa niin myös tuo 90'000 jaetaan neljään osaan eli jokainen saa "vain" 22'500€ verovapaata osinkoa. Jos maksetaan enemmän niin siitä verotetaan ihan normaalin osinkoverotuksen mukaan.

On kumma juttu vaikka olen saman asian selvittänyt moneen kertaan niin aina löytyy joku joka ei asiaa ymmärrä ja kateuksissaan kuvittelee jotain mikä ei pidä paikkaansa.

Jos firmalla on noinkin suuret pääomat ja se toimii voitollisesti niin siellä ollee useita palkkatyöläisiä joiden palkat ja verot hyödyttävät yhteiskuntaa joten jotain hyötyä pitääkin noilla omistajilla olla siitä, että he ovat sijoittaneet omaisuuttaan noiden työpaikkojen eteen.

Asiaa vielä selventääkseni niin 100'000€ vapaalla pääomalla tuo verovapaa osinko on yhteensä vain 9'000€ ja jos omistajia on useampia niin tuo 9'000 jaetaan niiden kesken omistuksen suhteessa. Joko nyt on ymmärretty????

Vapaa pääoma taas selviää suurin piirtein siten, että varoista vähennetään velat ja loppu on sitä vapaata. Kirjanpidossahan mikään ei ole näin yksinkertaista kuin suurin piirtein.

jyrki laukkanen 1 vuosi sitten 26.04.2011

Pörssiosakkeiden osto on tervettä sijoitustoimintaa. Osakkaat rahoittavat yritysten laajenemista ja toimintaa.
On viisasta että myös Suomessa luodaan sellaiset olosuhteet sijoittajille että pääomia saadaan yrityksillemme maan ulkopuolelta. Mikäli verotusta kiristetään niin pääomat löytävät tiensä tuottavimmille markkinoille. Eli jonkintason veroparatiisia kannattaa maastamme kehittää.
Kommunisteille kaikki taloudellinen toiminta on keinottelua ja hämärämiesten puuhia. Nykyiset sosialistimaat elävät jatkuvassa poikkeustilassa ,koska niihin ei luoteta sijoittajien pelätessä rahojensa menetystä. Valitettavasti kansantaloudet toimivat tiettyjen lainalaisuuksien ehdoilla. Millään köyhien viimeisellä taistelulla ei talous toimi eikä palkkapusseihin löydy täytettä.

Kirsti Era 1 vuosi sitten 27.04.2011

Anteeksi nyt Jyrki mutta käsityksesi pörssiosakkaitten toiminnasta on aivan vanhentunut. Nykyisin suurimpia kaupantekijöitä ovat osakerahastot ja pankit, joiden omistukset kestävät hyvinkin lyhyitä aikoja. Osakkeita ostetaan myös "lyhyeksi" eli myydään saman tien.
Juuri siksi irtisanotaan väkeä, että kurssit nousisivat ja keinottelijat tekisivät tulosta. Sijoittajien merkittävin tulonmuoto on oston ja myynnin erotus, osinko on pienempi tekijä.
Terveestä yrityksen toiminnan tukemisesta ollaan siis kaukana. Senhän näkee siitäkin, etteivät firmat enää tee investointivarauksia vaan jakavat tuloksen osinkoina - ja samaan aikaan irtisanovat "rahapulaan" vedoten.
Juuassa Tulikivi 2-3 v sitten irtisanoi 80 henkeä ja jakoi 1,1 milj.€ osingot. Siitä olisi riittänyt liksaa vuosikausiksi...

Arto Viitaniemi 1 vuosi sitten 27.04.2011

Työeläkeläinen on ilmeisesti itse sijoittaja, joka nauttii Suomen huikeista veroeduista. Tilastothan kertovat pääoamatulojen voikakkaasta kasvusta, eli niitä vapaita pääoamia, joista pääomatuloja jaetaan, on kertynyt valtavasti. Kun pääomista, eli omaisuudesta ei enää peritä veroa ollenkaan, voivat ne kasvaa arvonnousun myötä vaikka miten vapaasti. Älyttömintä on leimata tilastointi ja niiden kertomat tosiasiat kateudeksi.
Laukkasen kanattaa tutustua tarkemmin pörssiosakkeiden osto- ja myyntitapahtumien olemukseen. Ylivoimaisesti suurimmalta osalta se on paperikauppaa, jolle ei ole mitään yhtymäkohtaa yhtiöiden toimintaan, paitsi osinkojen kuittaamiseen.
Alunperin blogissa kirjoitin harmaasta taloudesta, jonka poistaminen ei näytyä kiinnostavan Laukkasta eikä työeläkeläistä.

jyrki laukkanen 1 vuosi sitten 27.04.2011

Akateemisesta kirjakaupasta kannattaa käydä blokkaamassa vaikkapa Frankfurter Allgemeine tai Financial Time Niistä voi tutkia maailman pörssien toimintaa, kuten Wladimir Iljits Lenin teki päivittäin Sveitsissä asuessaan. Helsingin pörssin tietoja läytyy Taloussanomista ja Kauppalehdestä ,joitten molempien pitäisi kuulua ilman muuta kommunistin tutkimusaineistoon. Kapitalismin historia on tietysti kaikin puolin tuomittava ja rikkaudet ovat syntyneet pelkästään riistolla , orjatyövoimalla ja kaikenlaisella keplottelulla, Niissä maissa jotka ovat onnistuneet vallankumouksillaan vapauttamaan kansansa kapitalismin ikeestä jostain syystä ei pyyhki sen enempää taloudessa kuin kansanvallassakaan erityisen ihailtavasti. No se on tietysti myös kapitalistiroistojen syytä. Jos kasvava elintaso ja ja hyvinvointivaltio ovat kommunistien tavoitteena, niin mallia kannattaa otta kuitenkin näistä tuomittavista talousvehkeilyn ja keinottelun maista ja valtioryhmistä.
Eri asia on jos jokainen yksilö alkaa downshiftaamaan ja hyppää oravanpyörästä
omasta aloitteestaan. Robinson Cruseolla oli yhtä yksinäistä saarellaan kuin kommunisteilla nykymaailmassa.

Työeläkeläinen 1 vuosi sitten 28.04.2011

Minun osinkoni Arto ovat varsin vaatimattomia eikä mistään 90'000€ verovapaista ole tietoakaan.

Totta on, että pääomat ovat lisääntyneet ja hyvä niin, firmojen taseiden pitää olla vahvoja ja velkojen pieniä jotta ei olla ongelmissa heti kun volyymit hieman laskevat. Pääomat ovat talouden moottori joita ilman täällä olisi vain kuten Kuubassa ja P-Koreassa, nälkää ja puutetta.

Pääomaahan on vaikka kiinteistö ja siitä maksetaan veroa, samoin pääoman tuotosta vaikka korot ovatkin häpeällisen alhaalla. Osakekaupan voitoista maksetaan veroa jne. Miten voit väittää, ettei pääomia veroteta?? Jos yritys tekee voittoa niin sitä verotetaan lähes 30% ja kun siitä jaetaan osinkoa niin hieman riippuen firmasta ja sen omistuksen jakautumisesta sekä pääomista menee osingoistakin veroa vaikka se pääoma josta ne maksetaan on jo verotettua pääomaa.

Mahdatko olla Arto loppujen lopuksikaan asiaan perehtynyt ja annat uutisten vain kasvattaa kateuttasi vaikka voisit alkaa osakkaaksi johonkin pikkufirmaan sijoittamalla siihen keräämiäsi pääomia ja nauttia noista suunnattomiksi kokemistasi eduista.

En ole koskaan ollut syyllinen harmaaseen talouteen enkä aio alkaa vaan jokaisesta työsuhteestani on maksettu kaikki lain edellyttämät maksut, lukuun ottamatta muutamaa markkaa kouluaikana pikkupoikana jotka tienasin rikkaruohoja kitkemällä naapurimaatilan pellonreunassa joskus -50 luvulla. Sen voinee tunnustaa koska rikos lienee jo vanhentunut ja maksaja haudan levossa.

Minä en siis tiedä mitään muuta kuin uutisten kertomaa harmaasta taloudesta joten mahdollisuuteni sen kitkemiseen ovat varsin vaatimattomat. Siihen talouteen lienee kuitenkin syynsä ja parhaiten siitä päästään eroon jos ne syyt poistetaan ja tehdään kirkkaasta taloudesta kannattavampaa.

Opiskelija 1 vuosi sitten 28.04.2011

Uskomatonta kyllä olen jo toista kertaa tänä vuonna jostain asiasta samaa mieltä Työeläkeläisen kanssa. Aivan turha itkeä, jos joku pk-yrittäjä onnistuu keräämään niin paljon pääomaa yritykseensä, että pystyy tuon 90 000 sieltä verottomasti ottamaan. Tuota pääomaa kootessaan yrittäjä on varmasti ehtinyt jo maksamaan ihan tuntuvasti veroa ja varmaan jopa työllistämäänkin jonkun. Sitä paitsi pk-yrityksen pääomat ovat hyvin kiinni reaalituotannossa toisin kuin isoilla pörssiyhtiöillä, joiden osakkeiden arvossa on hyvin paljon spekulaatiota (muusta arvopaperikaupasta puhumattakaan).

jyrki voisi varmaan myös lukea niitä ulkomaisia talouslehtiä, joiden nimiä hän niin innokkaasti tiputtelee, ennen kuin kehottaa Suomea lähtemään Irlannin tielle.

Näissä jutuissa ollaan kyllä aika väärillä jäljillä, jos käydään haukkumaan rehellisiä pk-yrittäjiä tai maltillisia osakesäästäjiä. Iso osa osakesäästäjistäkin on sellaisia, jotka eivät käy jatkuvaa kauppaa osakkeillaan vaan toivovat niiden arvon pikkuhiljaa nousevan sekä mukavia osinkoja aina keväisin. Syyttävän sormen pitäisi osoittaa ennemmin niihin hämäriin firmoihin, jotka käyttävät pimeää työvoimaa tai jättävät muut verot maksamatta, ja järjestelmään, joka suosii spekulatiivisia rahavirtoja sen sijaan, että pääomat menisivät reaalituotantoon.

"Totuus on kuitenkin se, että pörssiyhtiöiden osinkotuloista vero on reilut 19 prosenttia..."

Ei se ihan noin yksinkertaista ole.

http://www.vero.fi/doc/download.asp?id=399...

Arto Viitaniemi 1 vuosi sitten 28.04.2011

Opiskelija todisti verottajan malliesimerkillä, että pörssiyhtiön osinkojen veroprosentti on nimenomaan vähän yli 19, koska veroa maksetaan vain 70 prosentista osinkotuloa.

Opiskelija 1 vuosi sitten 28.04.2011

"Opiskelija todisti verottajan malliesimerkillä, että pörssiyhtiön osinkojen veroprosentti on nimenomaan vähän yli 19, koska veroa maksetaan vain 70 prosentista osinkotuloa."

Luin epähuomiossa tasan 19 %. Sinne 19,6 prosenttiinhan tuo jää, jos ei lasketa noita pääomatulon hankkimisen kustannuksia. Tosin taitavat kaikki puolueet olla nostamassa sitä veroa 30 prosenttiin, jolloin tuo maksettava osuus olisi jossain 21 prosentin paikkeilla. Osingot kuitenkin ovat aika pieni osa noista pääomatuloista. Kun osakkeilla (tai muulla omaisuudella) käydään kauppaa, pitää myyntivoitoista maksaa kuitenkin tuo 28 % (kohta luultavasti 30 %).

Jotta nyt ei jäisi epäselväksi, minä kannatan pääomaveron jonkinasteista nostamista/muuttamista progressiiviseksi. Ei kuitenkaan kaikkea omistamista pidä lähteä demonisoimaan, vaan pitäisi puuttua niihin tekijöihin, jotka mahdollistavat laajan mittakaavan spekulaation. Se, että Aleksin pörssiyhtiöltä saamista 10 000 euron osingoista maksetaan veroa yhteensä vain 1943 euroa, ei ole mikään erityisen suuri ongelma tai harmaata taloutta. Aleksi kuitenkin suurella todennäköisyydellä sijoittaa takaisin osakkeisiin mahdollistamaan uutta tuotantoa ja työpaikkoja tuon n. 8000 euroa tai ehkä hänen perheensä matkustaa sillä rahalla lomamatkalle. En minä olisi tuollaista Aleksilta kieltämässä.

Arto Viitaniemi 1 vuosi sitten 28.04.2011

Tilastokeskuksen tilaston mukaan vuonna 2009 saivat yksityishenkilöt osinkotuloja yhteensä 2721 miljoonaa euroa. Pörssiyhtiöistä nostettiin 809 miljoona ja muista kuin pörssiyhtiöistä 1912 miljoonaa euroa. Pörssiyhtiöiden osingoista 509 miljoonaa oli veronalaista tuloa ja 300 miljoonaa verotonta tuloa. Muista kuin pörssiyhtiöistä vain 468 miljoonasta maksettiin veroa ja 1444 miljoonaa euroa oli verotonta tuloa. Tämän perusteella osinkojen verotus on todella keveää, eikä kyse ole mistään nappikaupasta.

Työeläkeläinen 1 vuosi sitten 29.04.2011

Nyt Arto pitää asiaa katsastaa sen yksilön kannalta joka on sijoittanut joko pörssiyrityksiin tai vapaisiin pien/keskisuuriin yrityksiin. Kun laitat sinne jonkun summan rahaa niin oletat saavasi tuottoa sille summalle mutta monesti on myös käynyt jotta pääoma pienenee tai jopa häviää kokonaan. Jos ihminen ottaa moisen riskin säästöillään/perinnöllään rahoittaen osaltaan talouselämää ja samalla työpaikkoja niin ei ole kohtuutonta antaa osaa osingoista verotta. Se juuri on nostanut firmojen tasearvoja ja monet pienetkin yritykset ovat tänään aika vakavaraisia josta on pelkkää hyvää sanottavaa. Verottoman osingon sitominen vapaaseen pääomaan on ollut oiva valinta nostaa pääomaosuuksia firmoissa.

Sijoitusten osuus talouselämän ylläpitämiseen on todella avain nykyiseen elintasoomme, me tarvitsemme lisää sijoituksia ja porkkanoita niiden tänne saamiseksi. Kateus pitää heittää nurkkaan ja lähteä mukaan vaikka pienelläkin panoksella. Jos 1000 ihmistä sijoittaa 1000€ se tekee miljoonan mutta paljonko tulee jos miljoona ihmistä tekee saman? Miljardi ja se on aika paljon rahaa ja pääomaa talouden käyttöön. On lisäksi hyvä jos me itse ostamme suomalaisten yritysten osakkeita, silloin osinkotuotot pysyvät maassa ja hyödyttävät talouselämäämme paljon enemmän kuin kukkahattuyhdistysten jenkeissä omistamat osakkeet ja osingot.

Ohje

  • Sähköpostiosoite tulee vain tiedonantaja.fi:n toimittajan tietoon.
  • Kommentit mieluiten omalla nimellä.
  • Maksimipituus on 2000 merkkiä.
  • Kommentti tulee näkyviin heti kun toimitus sen vahvistaa.
  • Toimitus pitää roskapostit poissa keskustelusta.

Bloggaaja esittelyssä

Arto Viitaniemi

Arto Viitaniemi

on Järvenpäässä asuva, vastikään Suomen kommunistisen puolueen pääsihteerin pestistä eläköitynyt kommunisti.

Uusimmat tekijältä

Hyssyttelyä, salailua ja lehmänkauppoja Järvenpäässä

29.12.2011

Heikko johtaja on huono kaupungin edusmies.

Protestivaalit ja entäs sitten?

21.04.2011

Näin merkittävän muutoksen taustalla on valtavan suuri aito tyytymättömyys ja halu protestoida valtaapitäviä vastaan.

Miksi harmaan talouden kitkemiseksi ei tehdä mitään?

13.04.2011

Talousrikollisuus on saanut niin suuret mittasuhteet, että porvaripuolueet eivät enää halua tai uskalla puuttua siihen.

Köyhyys on eduskuntavaalien kärkevin kysymys

04.03.2011

Köyhyys ei johdu talouden heikosta kehityksestä, vaan se on pitkän aikavälin tietoisen politiikan tulosta.

Historian siipien havinaa

14.10.2010

Ay-liikkeellä ei ole varaa eikä oikeutusta sellaiseen asenteeseen, joka Suomen ay-johtajilla on suhteessa eurooppalaiseen solidaarisuuteen.

Vaalitukea myös eduskunnan ulkopuolisille puolueille?

20.04.2010

Selvityksessä tunnustetaan nykyinen demokratian toteutumisen kannalta kestämätön tilanne.