SUOMEN SOSIAALIFOORUMI 2008: Asukkaiden vai markkinoiden kunta

23.05.2008 - 12:00
(updated: 09.10.2015 - 12:38)

Alkuperäinen kirjoittaja: Lue lisää Tiedonantajasta nro 21 / 23.5.2008

Vuoden 2007 alussa Tampereella alkoivat puhaltaa toiset tuulet, kun kaupungissa otettiin käyttöön toimintamalliuudistus. Sosiaalifoorumin Pro kuntapalvelut -verkoston ja Demokraattisen Sivistysliiton järjestämässä keskustelussa pohdittiin asiantuntijoiden alustusten pohjalta, minkälaisia ovat uudistuksen tähänastiset kokemukset ja minne päin tuuli on palveluja tuivertanut.


Uudistuksen myötä Tampereella otettiin käyttöön kaksi mallia: pormestari- sekä tilaaja-tuottaja-malli.


Pormestarimallin mukaisesti Tamperetta johtaa valtuuston valitsema pormestarin ja varapormestarien kaarti, joka saa työstään käypää palkkaa.


Tilaaja-tuottaja-mallissa taas kaupungin palvelujen tilaajataho on erotettu tuottajapuolesta. Palvelun tilaajana toimii kaupungin lautakunta, tuottaja voi olla joko kaupunki itse, sen liikelaitokset, yksityiset palvelutarjoajat tai kolmas sektori.




Monimutkainen organisaatio



Tampereen kaupunginvaltuutettu, sosiaalityön professori Jari Heinonen arvioi, että kokemukset toimintamalliuudistuksesta ovat myönteisiä vain eliitin juhlapuheissa.


– Uudistus tuo yritysmaailmasta tuttua liikejohtamisen tapaa kuntasektorille. Jatkossa yhä useampi kaupungin rahoittama palvelu ostetaan ulkopuolelta. Kaikki palvelut tuotteistetaan ja kaupungin toiminta muistuttaa minkä tahansa suuryrityksen toimintaa, kertoi Heinonen.


Uusi malli on tuonut mukanaan lukemattoman määrän erilaisia sopimuksia kaupungin ja sen yhteistyökumppaneiden välille. Kaupungin organisaatiorakenne on monimutkaistunut, kun palvelujen tilaajaorganisaatio paisuu.


– Tilanne luo otollista maaperää konsulteille, lakimiehille ja muille ammattikunnille, jotka näitä sopimuksia ja ristiriitatilanteita sitten neuvottelevat.




Demokratia kapenee



Heinosen mukaan toimintamalliuudistuksen ensimmäinen kokemus on ollut demokratian kapeneminen. Sopimusohjaus vaatii enemmän hallinnollista työtä ja lisää myös hallinnon kustannuksia.


Kaupungin organisaatio on jaettu kolmeen siten, että osa vastaa pitemmän tähtäyksen strategioista, osa tilaamisesta ja osa tuottamisesta. ....



MARKO KORVELA

Tilaa Tiedonantaja!