"Elokuvat ovat lopulta yhden miehen show"

30.01.2009 - 12:00
(updated: 09.10.2015 - 12:38)

Alkuperäinen kirjoittaja: Lue lisää Tiedonantajasta nro 4 / 30.1.2009

– Elokuvat ovat lopulta yhden miehen show. Kun elokuvia tehdään, niin vastuu on ennen kaikkea ohjaajalla, eikä esimerkiksi kuvaajalla tai näyttelijöillä, vaikka he ovatkin tärkeitä, muistutti DocPointin festivaalivieras Jan Harlan – Stanley Kubrickin pitkäaikainen tuottaja.


Miestä kuunnellessa tuntuu vahvasti, että hän tietää mistä puhuu. Harlan ei ainoastaan toiminut Kubrickin tuottajana vaan oli myös hänen läheinen ystävänsä kolmekymmentä vuotta sekä hänen lankonsa.


– Kyllä hän piti Tarantinosta. Katsoimme yhdessä hänen elokuviaan. Loistavaa lahjakkuutta. Uma Thurman oli loistava Pulp Fictionissa, Harlan vastaa kysymykseeni mitä Kubrick tykkäsi kohutusta Tarantinosta.


– Katsoimme paljon elokuvia yhdessä. Joskus projektihuoneeseen oli viikonlopuksi varattu kymmenenkin elokuvaa. Emme välttämättä katsoneet kaikkia kokonaan, jos ensimmäiset 20 minuuttia olivat todella surkeita, niin siirryimme seuraavaan, Harlan jatkaa lennossa suoraan Tarantino-kysymyksestäni.


– Kubrick tykkäsi katsoa elokuvia kaikkialta maailmasta ja ennen kaikkea uusien ohjaajien töitä. Hän innostui suuresti jos näki nuoren ohjaajan tekemän hyvän elokuvan. Hän joskus hankki tällaisen ohjaajan puhelinnumeron ja soitti hänelle: Hei, täällä on Stanley Kubrick ja pidin kovasti elokuvastasi. Ongelma oli se, että usein ohjaajat eivät uskoneet, että puhelimessa oli oikea Stanley Kubrick ja he luulivat sitä pilailupuheluksi ja löivät luurin korvaan, Harlan naurattaa toimittajia.



o o o



Vuonna 1999 kuolleen Kubrickin tunnetuimmaksi puoleksi jäi hänen yksityiselämänsä vahva varjelu ja julkisuuden välttely. Turhautuneet toimittajat alkoivatkin ohjaajan viimeisen parinkymmenen elinvuoden aikana kirjoittaa huhuihin perustuvia juttuja. Lopputuloksena oli kokonainen Kubrick mytologia, jossa ei ollut mitään todellisuuspohjaa. Asiaan vaikutti myös Alan Conway-niminen huijari, joka esiintyi Kubrickina tehdessään huijauksiaan.


Mestariohjaajan kuoleman jälkeen Harlan teki hänestä dokumentin Stanley Kubrick – Ohjaajan muotokuva vuonna 2001. Yksi syy syväluotaavan dokumentin tekoon oli ampua alas koko joukko vääriä huhuja Kubrickista. Dokumentissa saavat puheenvuoron niin Kubrickin leski ja lapset kuin lukuisat hänen työkaverinsa.


Dokumentti on raamattu Kubrick-faneille, sillä siinä käydään tarkkaan Kubrickin elämä ja kaikki hänen elokuvansa läpi. Dokumentti kertoo avoimesti myös siitä kuinka hankalaa monilla oli työskennellä perfektionistisen ohjaajan kanssa. Harlanin mukaan Kubrick ennen kaikkea pelkäsi tekevänsä mitäänsanomattomia elokuvia, joten ohjaajan pakkomielle teknisistä yksityiskohdista aina sisältöön asti on ymmärrettävää.


– Kubrick oli poliittinen eläin. Kaikissa hänen elokuvissaan on poliittista sanomaa – Full Metall Jacket, Kunnian polut! Kubrickilla oli kyky nähdä pidemmälle kuin vain esillä oleva tilanne. Hän kuvasi usein, kuinka turhamaisuus ja egoismi olivat tuhoavia voimia. Esimerkiksi Kunnian polut -elokuvalla ei ollut varsinaisesti mitään tekemistä Ranskan armeijan kanssa vaan takana oli paljon laajempi kysymys, Harlan pohdiskelee. ....



ARI SARDAR

Tilaa Tiedonantaja!

Piditkö lukemastasi? 
Auta Tiedonantajaa julkaisemaan jatkossakin.
Tue Tiedonantajaa lahjoituksella
tai tilaa lehti kotiin!

 

 

 

 

Arkiston arkiston artikkeli